torsdag 17. september 2009

Det store spørsmålet!




Det er mange måter og stille spørsmålet; "Vil du gifte deg med meg?" Mange par blir bare enige om at de ønsker å gifte seg, uten at hun eller han frir. Dette synes jeg personlig er kjedelig, for hva er ikke bedre en å få en flott overraskelse når du minst venter det? :D Ringene kan dere kjøpe sammen senere.

Både guttene og jentene kan fri, og fra gammelt av var det når det var skuddår at jentene hadde muligheten til å fri. Det viktigste er jo at begge er klar for det.

Jeg var så heldig at jeg fikk være med på min brors frieri på Lyspunktet i Ålesund (en cafe). Linda trodde vi bare skulle ut å henge etter jobb. Etter at Ole Magnus hadde svettet lenge, og hun og jeg pratet om alt og ingenting, var han plutselig på kne, og spurte om hun ville gifte seg med han. Hun ble veldig overrasket! Ringen hun fikk var en symbolsk ring me hjerte på. De smilte fra øre til øret reste av kvelden, å ringte familie og venner for å fortelle den store nyheten! Dagen etter dro de sammen for å bestille ringer.

Her er noen tips:
Jeg og mannen min (Lars) giftet oss i Holland for en måned siden. Vi kommer fra Holland, men har bodd i Sverige i snart 6 år. Lars fridde i høst. Han gikk ned på kne i hagen vår. Han lokket meg ved å sette et lysspor ned til noen store, gamle eiketrær som vi har i hagen, og der nede hadde han satt en stol. Da jeg svarte ”ja”, så vi et stjerneskudd på himmelen.
/ Mari & Lars


Min mann hadde planlagt frieriet sitt lenge. Alt var tenkt ut i minste detalj. Alt begynte da vi feiret at vi hadde vært sammen i to år. Vi skulle på helgetur med båten vår ut i Stockholms skjærgård og skulle tilbringe hele helgen sammen blant skjærene der ute. Om kvelden, mens vi satt på en klippe og grillet og solen holdt på å gå ned, tok han fram en fint innpakket gave fra Evfa Attling. Det var et par fantastiske øredobber som var begynnelsen på det som skulle komme senere. Men det visste jeg ikke noe om da.

Da jeg hadde fødselsdag fikk jeg et ”prøvedykk” i fødselsdagsgave. Jeg har litt vannskrekk, men syntes likevel det kunne være ok å gå ned i et basseng som er opplyst. Det var bare jeg som skulle prøve meg på et dykk den dagen, mens de andre som skulle være med i bassengen hadde gått et kurs, skulle gjøre en test i bassenget. Derfor fikk jeg en egen instruktør, og på slutten tok instruktøren tak i meg og sa: ”Du og jeg skal gjøre et siste dykk ned i dypet igjen.” Jeg fulgte ham ned på den dype delen av bassenget, og der nede lå det en eske i plast. Jeg tenkte at det var slik jeg skulle få diplomet mitt, men da jeg kom nærmere så jeg hva det sto: ”Elskede, nå har du klart første etappe, neste dykk bli på Mauritius.” Jeg begynte å le av både overraskelse og glede. Samboeren min, som hadde vært ved bassengkanten, så hvordan det begynte å komme opp bobler fordi jeg lo. Jeg kom opp med et smil på leppene.

Vi reiste til Mauritius i november, og jeg gjennomførte et dykkekurs der. En av kveldene hadde Øystein ordnet det slik at vi fikk et bord på stranden. Det var fullmåne på himmelen som speilet seg i havet. Vi spiste og drakk vin, og etter middagen gikk samboeren min på ”toalettet”. Da han kom tilbake gikk han frem til meg, gikk ned på kre og leste opp et selvskrevet dikt. Så spurte han om jeg ville gifte meg med ham, og jeg sa selvfølgelig ja. Selvsagt hadde han med ringer, og de var fra Evfa Attling de også.

/ Eli & Øystein


Vi reiste bort for å feire fødselsdagen min over helgen. En kveld besøkte vi en restaurant som hadde spesialisert seg på sjømat. Min samboer ville at vi skulle bestille østers. Etter lang overtalelse gikk jeg med på å prøve. Da tallerken kom reagerte jeg ikke med en gang, men så så jeg at det lå en ring med en stor, gnistrende stein i en av østersene. Samboeren min tok hånden min, fortalte meg hvor mye han elsket meg og spurte om jeg ville leve resten av livet sammen med ham. Naturligvis svarte jeg ”ja”.
/ Trude & Rune


Etter å ha vært sammen i åtte år synes jeg det var på tide å ta saken i egne hender og passet på, som tradisjonen tilsier, å benytte meg av skuddårsdagen. Slik jeg har forstått det, er det den eneste dagen i året at det er greit at bruden frir. Min samboer svarte ”ja” og avslørte at han hadde planlang å fri uken etter og alt hadde vært hos gullsmeden dagen før. To hjerter men en tanke…
/ Line & Christian


Min samboer gjennomførte et skikkelig Hollywood-frieri, slik man bare ser det på film. Vi liker begge å se på hockey, og vårt favorittlag hadde hjemmekamp akkurat denne dagen. Jeg syntes at samboeren min oppførte seg litt rart, men jeg visste absolutt ingen ting. Mellom første og andre periode begynte de helt plutselig å spille musikk, og jeg merket at jeg og Jørgen ble vist på alle TV-skjermene rundt banen. Teksten viste ”Vil du gifte deg med meg”, og Jørgen falt ned på knærne. Jeg svarte ”ja” uten å tvile, og da vi kysset hverandre jublet hele publikum. Det var en utrolig opplevelse.
/ Ane & Jørgen

Hentet fra: http://www.bryllupsmagasinet.no/?id=1238

3 kommentarer:

  1. Blogging er gøy :) Og bryllup er jo virkelig din greie så her skal jeg ihvertfall innom mye når jeg en dag blir fridd til..hehe.

    Og når man er forlover skal man også holde utdrikkingslag og noen forslag til ting å gjøre på denne dagen kan du finne på http://levlogisk.com/utdrikkingslag/

    SvarSlett
  2. Ja, du vet.. e har jo så mange brudeblad, så e opdatert på ditta der ;)Men e ska skjekke ut om du har nåkke anna e ikke har lest :)

    Ja, e satsa på at d ikke blir så lenge til bryllup ;) hehe

    SvarSlett
  3. Ja, e går altså faktisk ned på kne her :) Tusen takk for hjelpa søster'n!

    SvarSlett