tirsdag 1. desember 2009

MAT TIL DEN STORE DAGEN

Ja, hva skal man spise? Hva liker mine gjester og ikke minst er det noen som er alergiske? Det kan være lurt å undersøke når dere sender ut invitasjon vist dere ikke vet det. Og også om du er gjest, gi beskjed om det er noe du ikke tåler, det er veldig greit å vite, så du kan få et alternativ :)

Ofte velger man en tre retters middag, og da er det ikke lett å velge alltid hva man skal ha. Forretten er gjerne veldig enkel og kan være forfriskende som denne:
Parmaskinke med melon ;)



Mange velger også kanskje noe med fisk, krabbe eller lignende til forrett hvis de er glad i det, eller kanskje det passer veldig til temaet til bryllupet? Til hovedrett er det ofte norske råvarer som brukes.
Oksestek med rødvinsaus
Kalvestek med fløtesaus
Rensdyrstek med sopp



Desserter kan være:
Panna Cotta med frisk bærsaus
Mousse Blanche (hvit sjokolademousse med gitter av mørk sjokolade)
Multer

Selv fikk jeg hjemmelaget sorbet i bryllupet til en venninne. Det var veldig godt siden vi var så mett, og det lettet litt på trykket!

Jeg har alltid tenkt selv på hva jeg vil ha i mitt eget bryllup og da tenker jeg crem brulee med hjerter på og bynt av en jordbær og mintblad. <3



Men det er jo så mye å velge i, så det er vanskelig å bestemme seg :)

Min bror, Ole Magnus og Linda valgte Caering, og det er også veldig greit. Da blir det ikke så høytidelig og så stillesittende, og det er nok godt for gjestene også. Det kan være lenge å sitte i ro under et bryllup for både store og små. Man kan også velge det man liker selv, og trenger ikke å føle seg kresen for at man ikke spiser opp det man har fått servert.

Selv ville jeg nok ha valgt catering pga av to kulturer og forskjellige matvaner... så da blir det asiatisk og norsk mat som vil være hoved valgene. Men det er kjempegodt! Elsker vårruller f.eks. <3



Så var det den berømte bryllupskaka ;) Man kan bestille av en baker eller lage en selv, eller få fra noen venner eller i familien. Hva skal man velge? Det viktigste er vel at du selv liker kaka, du skal jo spise den først! hehe

Her er noen bilder av forskjellige kaker...




Smak, tenk, finn ut. Og ikke minst, finn en super figur på toppen av kaka! Det fins så mange morsomme å velge i! Lykke til.

Jeg går for sjokolade... <3<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar